Hvor skal du hen i 2019? Foto: Ann C. Schødt

Hvorfor virker dit nytårsforsæt ikke?

Når du alligevel ikke kommer til at realisere eller hurtigt glemmer dit nytårsforsæt og kører videre i samme spor, er der flere grunde:

  1. Det er for ukonkret
  2. Det er bare en hensigtserklæring
  3. Det er noget, du synes, du bør eller skal
  4. Det er ikke motiverende nok
  5. Det har ingen konsekvenser

 

Ad 1. Det er for ukonkret

Uanset, om du vil tabe dig eller være mere nærværende eller noget helt tredie, så virker dine nytårsforsæt ikke, fordi du er alt for ukonkret. Når du bruger ord som mere, mindre, bedre og oftere, så sælger du dig selv elastik i metermål.

I praksis betyder det, at du ikke ved, hvornår du faktisk er mere nærværende eller er blevet et bedre menneske.

Du er simpelthen nødt til at være 100 % konkret og specifik, så du ved præcist, hvornår du har realiseret dit nytårsfortsæt.

Spørg derfor dig selv:

  • Hvor mange kilo vil jeg tabe mig?
  • Hvor ofte vil jeg dyrke motion, og hvilken form for motion skal det være?
  • Hvad betyder det for mig at være mere nærværende? Hvad gør jeg, og hvad gør jeg ikke?
  • Hvad vil gøre, at jeg faktisk får en oplevelse af at være et bedre menneske? Hvad skal jeg så gøre for at opnå det?

 

Ad 2. Det er bare en hensigtserklæring

Når dit nytårsforsæt kun er en hensigtserklæring, så er du ikke rigtigt committet til, at det virkelig også er det, du vil. Så er det noget fint og luftigt, der selvfølgelig kunne være meget godt, men dybest set er det ligemeget.

Det er ikke noget, der er specielt nødvendigt eller vigtigt for dig.

Det er heller ikke noget, som vil gøre en stor forskel for dig i din hverdag.

Og det er slet ikke et spørgsmål om liv eller død.

Med andre ord: Det er et overfladisk og ligegyldigt nytårsfortsæt, du aldrig kommer til at engagere dig ægte og dybfølt i.

Spørg derfor dig selv:

  • Hvad kunne jeg brænde for at gennemføre i år?
  • Hvordan kan jeg gøre en reel forskel?
  • Hvilken vigtig forandring vil få størst betydning for mig og andre?

 

Ad 3. Det er noget, du synes, at du bør eller skal

Når dit nytårsforsæt ikke kommer fra dig selv, men bare er noget, som andre får dig til at synes, at du skal eller burde, så får du kun én ting ud af det: Dårlig samvittighed!

Psykologisk set kommer formuleringer med skulle og burde fra dit overjeg eller din internaliserede forælder, så du inde i hovedet ser den løftede pegefinger og hører formaningen. Om du så hører efter og lystrer eller trodsigt gør det modsatte vil være forskelligt alt efter, hvilken holdning du har til dine forældre.

Spørg i stedet dig selv:

  • Er det virkelig det jeg vil?
  • Er det af afgørende betydning for mig?
  • Har jeg mig selv med i det her?
  • Følger jeg mit hjerte nu?

 

Ad 4. Det er ikke motiverende nok

Der kan selvfølgelig være alle mulige grunde til, at du ikke er tilstrækkeligt motiveret til at realisere dit nytårsforsæt.

Her kan du med fordel tage udgangspunkt i dit personlige præstationsmønster for at finde nøglen til lige netop den måde, du bliver mest motiveret.

Afhængigt af dit præstationsmønster er det nemlig meget forskelligt, hvad der skal til for at motivere dig – og dermed få dig til at gøre en indsats for at opnå dit mål.

Har du mest af det svingende præstationsmønster, kan du spørge dig selv:

  • Hvilket konkret og kortsigtet mål vil jeg opnå i januar? Februar, marts osv.

Har du mest af det stabile præstationsmønster, kan du spørge dig selv:

  • Hvad er mit overordnede mål for 2019?
  • Hvordan hænger det sammen med min langsigtede vision? (3-5 eller 10-15 års sigt)

Har du derimod mest af det springvise præstationsmønster, kan du spørge dig selv:

  • Hvad vil give mening at stræbe efter i 2019?
  • Hvad har jeg umiddelbart mest lyst til at gøre?

 

Ad 5. Det har ingen konsekvenser

Endelig kan det også have stor betydning, om dit nytårsforsæt har nogen effekt eller afgørende konsekvenser for dig og andre. Hvis ikke, så er der heller ingen vægtig grund til at gennemføre det.

Hvorfor skal du eksempelvis tabe dig, hvis det dybest set ikke gør nogen forskel? Du kan jo bare fortsætte med at bruge det tøj, du kan passe, og spise det, du godt kan lide. Du behøver hverken at ændre på dine kostvaner eller anstrenge dig med at dyrke regelmæssig motion, og hvad betyder 5 kilo fra eller til?

Find i stedet ud af, hvor mange kilo du rent faktisk vejer for meget ift. din idealvægt eller anbefalet BMI. Køb så det antal kilo kartofler, du vejer for meget, læg dem i en rygsæk eller taske og bær den med dig rundt over alt i mindst et døgn. Gerne op ad trapperne til 5. sal, så du kan mærke, hvordan det belaster dine knæ og får dig til at svede. Læg rygsækken på maven om natten, så du kan mærke, hvordan det påvirker din vejrtrækning og din søvn.
Gentag så næste døgn med 2 eller 3 kilo mindre i rygsækken og mærk forskellen.

Du kan også belønne dig selv med noget, der er særligt attraktivt for dig, når du har tabt dig X kilo, som en ny bikini, flot habit eller andet, der gør det synligt for både dig selv og andre, at du har nået dit mål.

Spørg derfor dig selv:

  • Hvilke konsekvenser har det faktisk for mig, at jeg realiserer mit nytårsforsæt?
  • Hvilke konsekvenser har det, hvis jeg ikke gør noget ved det?

Undersøg det og mærk det på kroppen, pengepungen eller parforholdet eller hvor dit nytårsforsæt har de største negative såvel som positive konsekvenser.

Hermed vil jeg ønske dig et fantastisk 2019!

Læs også:

Sådan målretter du dit CV til ønskejobbet

- få CV-guiden nu

 

* 3 tips til at målrette CV'et mod dit ønskejob

* 2 ting du bare IKKE må gøre

* 2 ting du ikke behøver at gøre

 

Træk på Ann C. Schødts 20 års erfaring med rektruttering og få andre gratis tips i mail-serien.

Nu får du snart de CV-guiden - og senere nogle nyhedsbreve med flere tips.

Share This