• Ser du lidt misundeligt på dine stabile, effektive kolleger, der møder ind hver dag og bare går i gang?
  • Har du konstant dårlig samvittighed over dine mange overspringshandlinger og surfen på nettet?
  • Er du tilbøjelig til at udskyde alt det, der ikke lige haster – især de kedelige rutineopgaver?
  • Veksler din arbejdsdag typisk imellem hektisk brandslukning og nærmest total ineffektivitet?
  • Kan du have ualmindeligt svært ved at få taget hul på de opgaver, der virker meningsløse?
  • Synes du selv, at du er doven?

Så har du sandsynligvis det springvise præstationsmønster, som er typisk hos ildsjæle, undervisere, kreative og rigtigt mange – hvis ikke alle – selvstændige med egen virksomhed.

Problemet er, at de fleste af os arbejdsmæssigt er opdraget efter to principper:

  1. Først skal man yde, så kan man nyde – altid pligten først!
  2. Du skal helst være effektiv hele tiden!

Det fungerer fint for high performere, der har det stabile præstationsmønster:

Stabil præstation

De møder ind stort set samme tid hver dag, og så går de bare i gang. De kan få udrettet en farlig masse stort og småt i løbet af en arbejdsdag, og kollegerne kan nærmest blive forpustede af at se på dem. De stabile fungerer godt på de fleste arbejdspladser og leverer en gedigen indsats, får bare gjort det, der skal gøres. De er nemlig drevet af pligt, ansvarsfølelse og samvittighed.

Men sådan fungerer du simpelthen ikke, hvis du har det springvise præstationsmønster. Næsten tværtimod.

Springvis præstation

For dig er det enten eller. Enten er du tændt på opgaven, dybt engageret og involveret i løsningen, processen og samarbejdet. Eller også er der ikke ti vilde heste, utålmodige chefer eller partnere, der kan få dig til at tage dig sammen til noget som helst. Du er nemlig drevet af lyst, mening og personligt engagement.

Her er løsningen!

Den gode nyhed er, at der findes en løsning, og det er ikke at forsøge at lave om på dig selv, så du kommer til at ligne dine kolleger. Det ville være lige så besværligt som at gøre kruset hår glat. Lad hellere være med at forsøge. Det er spild af både tid og energi.

Løsningen er nemlig enkel og smertefri:

  1. Drop den dårlige samvittighed!
  2. Find ud af, hvilket præstationsmønster, der er dit foretrukne
  3. Acceptér, at det er sådan du er – i stedet for at forsøge at være som de andre
  4. Find ud af, hvornår og under hvilke forudsætninger du er allermest effektiv
  5. Tilpas dine opgaver og din arbejdsdag efter dit præstationsmønster og dine “flow windows”
  6. Brug dit præstationsmønster optimalt – og bliv effektiv på din måde!

Hvis det ikke er helt så enkelt, kan det hænge sammen med, at du spænder ben for dig selv, og så skal vi først finde ud af, hvordan vi får dig til at holde op med det. Det gør heldigvis heller ikke ondt, men måske kræver det et par konsultationer eller et fleksibelt udviklingsforløb, hvor du tager en tørn, når du er motiveret for at flytte dig og først vender tilbage, når der er noget andet, der spænder ben for dig.

God arbejdslyst!
Og det gælder ikke kun det betalte arbejde, men også alt det derhjemme og det frivillige. 🙂

Læs evt. også:

 

Prøv selv-evalueringen: Hvad er dit præstationsmønster?

Sådan målretter du dit CV til ønskejobbet

- få CV-guiden nu

 

* 3 tips til at målrette CV'et mod dit ønskejob

* 2 ting du bare IKKE må gøre

* 2 ting du ikke behøver at gøre

 

Træk på Ann C. Schødts 20 års erfaring med rektruttering og få andre gratis tips i mail-serien.

Nu får du snart de CV-guiden - og senere nogle nyhedsbreve med flere tips.

Share This