At du er ramt af impostor-fænomenet siger ikke noget om dine kompetencer eller din personlighed, men der kan klart være jobs, som oftere vil give dig impostor-følelser eller præstationsangst.

Impostor-fænomenet er en slags professionelt mindreværdskompleks, hvor du undervurderer dig selv og overvurderer andre. Det kan være ekstra hårdt, når du kommer udenfor din komfortzone og skal prøve kræfter med noget nyt, f.eks. når du bliver forfremmet eller får nyt job.

 

Hvilke jobs skal du undgå?

Der er som sådan ikke bestemte jobs, du skal styre udenom, fordi impostor-følelserne kun foregår inde i dit hoved, hvor de til gengæld kan være meget hæmmende, men derfor kan du sagtens være rigtig dygtig til et hvilket som helst job. Faktisk meget bedre, end du selv synes, fordi du sætter overliggeren urealistisk højt og ikke er i stand til selv at vurdere dine evner.

Der kan derimod være opgaver og situationer, du med fordel kan forsøge at undgå eller begrænse:

  • Afhængighed af andres vurdering af din indsats
  • Situationer, hvor du bliver synlig og eksponeret for andres bedømmelser
  • Uklare forventninger til, hvad du skal, og hvornår noget er godt nok
  • Manglende eller utydelige rammer for opgaveløsningen
  • Hyppige skift til noget, du ikke har prøvet før
  • Jobs forbundet med høje risici, uanset om det er økonomisk eller menneskeligt
  • Hvor alt står og falder med din præstation!

Det er omstændigheder og faktorer, der alle kan øge presset på dig og dermed dine forventninger til, hvad du skal kunne gøre og vide. Fordi du tror, at du skal KUNNE ALT og VIDE ALT!

 

Hvilke jobs passer impostor-ramte?

I stedet for jobs, hvor du hele tiden er afhængig af, at andre vurderer din indsats og præstation, kan du forsøge at finde et job, hvor belønningen er indbygget i opgaverne. Det kan eksempelvis være som regnskabsassistent, hvor du skal afstemme konti, finde fejlen og rette den. Når kontoen stemmer, kan du sætte to streger under og klappe dig selv på skulderen for at have gjort et godt stykke arbejde. Det samme gælder inden for kvalitetsikring, men med forbehold for, at du nok ikke vil trives med at skulle gøre kolleger opmærksomme på de fejl, de har begået.

Det kan også være jobs, hvor du får andre til at se godt ud, eksempelvis som make-up-artist og stylist.

 

Jobs bag linjen

Der findes mange jobs både i private virksomheder og offentlige organisationer, hvor du kan udføre dit arbejde, uden at du bliver eksponeret og kastet for ulvenes bedømmelse af din præstation. Det kan være som assistent til en travl leder eller andre back-office-funktioner, hvor du leverer det, som andre har brug for.

Det kan også være i stabsfunktioner som arbejder med strategi, forretningsudvikling, planlægning, logistik og udvikling af eksempelvis undervisningsmaterialer.

 

De “usynlige” jobs

Hvis du er musiker, men får præstationsangst i forbindelse med koncerter, kan du i stedet søge at blive studiemusiker, så optagelsen kan tages om, og du ikke bliver så eksponeret. Eller du kan undervise andre og have fornøjelsen af at opleve, at de bliver bedre, takket være din indsats.

Hvis du har talent for at skrive, kan du måske blive ghostwriter, så du har leveret det gode håndværk, mens det er en andens navn, der står på bogen. Som forfatter eller blogger kan du skrive under pseudonym og være anonym. Hvis du har det svært med kommentarer, kan du udelade kommentarfeltet på bloggen.

 

5 tips til impostor-ramte

  1. Sænk overliggeren – beslut dig for at 80 % er godt nok
  2. Sammenlign dig med nogen på dit niveau – med samme uddannelse, anciennitet, køn og alder
  3. Hold dig til fakta – lad være med at tro noget, få tal på din IQ og dokumenter dine succeser
  4. Tag en lille chance hver dag – så træner du dit mod og bliver gradvist mere selvsikker og risikovillig
  5. Få skriftlig feedback – vel at mærke fra personer, som du respekterer og kan lide

 

Prøv selv Impostor-testen

Læs også:

 

Sådan målretter du dit CV til ønskejobbet

- få CV-guiden nu

 

* 3 tips til at målrette CV'et mod dit ønskejob

* 2 ting du bare IKKE må gøre

* 2 ting du ikke behøver at gøre

Nu får du snart de CV-guiden - og senere nogle nyhedsbreve med flere tips.

Share This