Hvordan er en god start på dagen for dig? Trykker du på snooze-knappen, eller står du bare op med det samme? Der skal så lidt til at ødelægge en god morgen, så her er nogle tips til, hvordan du selv kan sørge for, at de fleste morgener bliver gode. Det hænger nemlig sammen med dit præstationsmønster.

Hvilket præstationsmønster har du? Test selv dit Præstationsmønster

 

En god morgen på tid

Hvis du har (mest af) det svingende præstationsmønster, er din tidsopfattelse nøjeregnende og optimistisk. Du ved sikkert præcist, hvor lang tid det tager at bade, klæde dig på, spise morgenmad og komme fra A til B, så en god morgen er en morgen, hvor alt klapper og spiller, som du har tænkt dig.

På en dårlig morgen sker der et eller andet uforudset, der smadrer din stramme tidsplan, så du kommer forsent.

På en god morgen har du tid til at give snooze-knappen et dask to gange. To gange, fordi en gang er for lidt til, at du kan nyde at ligge og gasse dig og forberede dig på den dag, du skal i gang med, og fordi tre gange bliver lidt spild af tid, og hvis der er noget, du vil gøre meget for at undgå, så er det er spilde din dyrebare tid.

Da der meget nemt og ofte sker noget uforudset, kan du med fordel lægge 5 minutter ekstra ind i tidsplanen eller sætte dit ur lidt frem.

 

En god morgen med god tid

Hvis du har (mest af) det stabile præstationsmønster, kan du sikkert ikke fordrage at skynde dig – allermindst om morgenen. Din tidsopfattelse er realistisk, og du foretrækker at planlægge tingene, så du undgår at have for travlt.

På en dårlig morgen ringer vækkeuret ikke, så du sover over dig og må sluge din morgenmad i farten på vej ud ad døren, og resten af dagen bliver derefter.

På en god morgen ringer vækkeuret tidligt, og du slår det fra og står op med det samme, så du kan komme i gang med dagen. Vækkeuret ringer altid tidligt, så du har god tid til dine morgenritualer og undgår at skulle skynde dig. For der er næsten ikke noget værre for dig, end at skulle forhaste dig med tingene.

Hvis du har en familie eller andre omstændigheder, der kan gøre dine morgener hektiske, kan det være en god idé at sætte vækkeuret til at ringe noget før, så du f.eks. har tid til at begynde dagen med at meditere eller dyrke motion. Det vigtige er nemlig, at du får lov til at gøre tingene i dit tempo.

 

En god, meningsfuld morgen

Hvis du har (mest af) det springvise præstationsmønster, kan dine morgener være ret uforudsigelige. Din tidsopfattelse er subjektiv og meget variabel, da det afhænger af det, du gør: Om du har lyst til det, og det giver mening for dig.

På en dårlig morgen får du det forkerte ben ud af sengen, og alt går skævt, så du ville ønske, at du kunne snige dig tilbage under dynen.

På en god morgen har du noget meningsfuldt at stå op til og noget, du glæder dig til at gøre. Det kan være hvad som helst, der betyder noget for dig personligt, og som kan tænde din passionerede gnist. Det kan bare være at høre noget musik, du godt kan lide, og som gør dig i godt humør. Forhåbentlig har du et meningsfuldt arbejde, hvor din indsats gør en forskel, eller du beskæftiger dig med noget, du brænder for, så det giver mening for dig at stå op.

For dig starter en god morgen ofte aftenen før, for hvis du har alt for mange bekymringer og spekulationer, kan du have svært ved overhovedet at falde søvn. Derfor kan det være godt for dig at skrive dagbog eller på anden vis få “hældt tankerne ud af hovedet”, inden du lægger dig. Det kan også være godt at slutte dagen af med at fokusere på tre ting, du har været taknemmelig for, og en eller to ting, du kan glæde dig til at gøre næste dag.

 

 

 

Få markant mere selvtillid

* 5 effektive tips til at stryke din selvtillid

* 15 % rabat på en afklarende jobkonsultation

* Tips og nyheder 5-6 gange om året

Få markant mere selvtillid

Hej, Nu får du snart de 5 tips til markant mere selvtillid - og senere nogle nyhedsbreve, som du altid kan framelde dig igen.

Share This