Hvis du har svært ved at komme i gang med arbejdet, er der grundlæggende tre forklaringer – som alle hænger sammen med dit personlige præstationsmønster.

 

1. grund: Du mangler selvdisciplin

Ja, undskyld, det ved du sikkert allerede alt for godt. Men hvis du næsten eller slet ikke har noget, af det stabile præstationsmønster (0-2 i selvevalueringen), så er det altså en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor det er så svært for dig at komme i gang.

Måske har du kolleger, der i høj grad har det stabile præstationsmønster, og som jævnligt kan give dig dårlig samvittighed. Fordi de møder ind – samme tid hver dag – og er nærmest irriterende effektive.

 

De tænder computeren, tjekker kalenderen, prioriterer dagens opgaver, og så går de bare i gang. Sådan uden videre.

Deres hemmelighed er desværre ikke noget, du kan tage tage et kursus i og så gøre dem efter. For hemmeligheden er, at de er drevet af PLIGT. Af ansvar, samvittighed og pligtfølelse. De har masser af selvdisciplin (nogle af dem så meget, at de aldrig kan slappe af). Og deres præstationsmønster er stabilt. Det er dit ikke. Måske meget langt fra. Ligesom pligter og rutineopgaver for dig er noget tungt og trættende. Alene tanken om pligtopgaver kan dræne dig for energi.

Det er altså sådan, det er, og den del er der desværre ikke så meget at gøre ved. Bortset fra at acceptere det. Ligesom man må acceptere, at der er visse sportsgrene, man lige så godt kan holde sig fra.

 

2. grund: Du udskyder og udskyder

Den anden forklaring kan være, at du har meget af det svingende præstationsmønster.

Med det præstationsmønster vil du være tilbøjelig til at udskyde tingene, til du kommer tættere på deadline. Du varmer måske op ved at læse, hvad opgaven går ud på. Og når du så konstaterer, at det hverken er i dag eller i morgen, den skal være færdig, ja, så giver du dig sikkert til noget andet, der haster mere.

Hvis der slet ikke er nogen deadline på opgaven, hvad sker der så? Tja, mellem os, så bliver den nok ikke løst. For så er den jo ikke vigtig, vel?

Fordelen ved det svingende præstationsmønster er, at du kan præstere under pres. Når der er kort tid til deadline. Når det virkelig brænder på. Når det hele bimler og bamler. Når alt er kaos og panikken breder sig hos alle andre: Så er du helt rolig!
Og så præsterer du dit ypperste.

Det der driver dig er nemlig VILJE. Vilje til at vinde, til at nå det hele inden deadline, til at få fixet problemerne og få slukket ildebranden. Når det virkelig gælder, så tager du dig sammen!

Hvis det er den måde, du præsterer bedst, så har du brug for konkrete, kortsigtede mål og tidsfrister.
Det kan du forsøge at give dig selv, og det kan måske være en god idé også at fortælle din chef, at det er dét, der virker for dig.

 

3. grund: Du er danmarksmester i overspringshandlinger

Nej, jeg ved godt, at det ikke er et mesterskab, du er specielt stolt over. Men det er tit sådan, det er, når du har meget af det springvise præstationsmønster.

Du har alle de bedste intentioner. I dag skal du være effektiv. I dag skal du gøre dit og have afsluttet dat. Men først skal du lige… Surfe lidt på nettet, læse nogle mails (som du har mailboksen fuld af), og hov, der kom lige en opdatering på Facebook, som du er nødt til lige at læse… Du skal lige hente en kop kaffe først. Og der var også noget, du lige skulle spørge en kollega om… Lige…

Med det springvise præstationsmønster er det ekstra svært at komme i gang med opgaverne, fordi du har brug for at komme i flow. At være inspireret og i humør til at løse lige netop den opgave.

Det, der driver dig, er nemlig LYST. Engagement, passion og at du kan se meningen med opgaven. At der er et højere formål, en vision og en klar retning.

Først skal du “stoppe ulykken” ved at fjerne de værste forhindringer for at komme i flow. Måske skal du også have hjælp fra IT til at blokkere for Facebook, så du ikke falder i den grøft? Eller hvad det nu er, din overspringshandling består i, som du kan have brug for hjælp til at fjerne, så du ikke bliver fristet.

Dernæst skal du skabe de rette rammer for at komme i flow: Minimum 2 timer, hvor du kan få taget hul på opgaven og ikke bliver forstyrret! For nogen kan det ske i et mødelokale med slukket telefon og lukket mailboks. Andre har brug for at arbejde hjemmefra.

Atter andre har succes med at snyde sig selv: “Jeg går ikke i gang endnu, jeg åbner bare filen og læser lidt, og så skriver jeg måske lige lidt.” Eller de begynder på noget andet, som de har mest lyst til, og bagefter har de mere energi og er allerede godt i gang, så det er nemmere at skifte over til den opgave, der før var svær.

 

Hvad er dit personlige præstationsmønster?

Tjek det her: Præstationsmønster

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Potentialefabrikken og booke en kort, gratis prøvesamtale pr. telefon. 

Du kan også tjekke her, hvis du er IMELLEM JOBS 

Hvis du er leder og ønsker at lære, hvordan du leder og motiverer både dig selv og dine medarbejdere, kan du deltage på workshoppen i PRÆSTATIONSBESTEMT LEDELSE

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 enkle tips til at styrke din selvtillid

* 15 % rabat på en effektiv jobkonsultation

* Nyheder, tips og øvelser til at bringe dit potentiale i spil

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nu får du snart de 5 tips til markant mere selvtillid - og senere nogle nyhedsbreve.

Share This