Om du er introvert eller ekstrovert er tilsyneladende medfødt – men din opvækst og dine omgivelser har stor indflydelse på, om du får mulighed for at udfolde den side af din personlighed.

Nyere forskning har vist, at hvis 4 måneder gamle babyer udsættes for forskellige stimuli (høje lyde, citron på tungen mv.), reagerer de forskelligt.*) De babyer, der reagerer kraftigt på stimuli, vil ved gentest fra 3 års alderen vise tydelige introverte personlighedstræk, mens de babyer, der var mindre sensitive over for stimuli, viser tydelige ekstroverte træk. Dopaminsensitiviteten er tilsyneladende medfødt. Derfor har ekstroverte brug for mere stimulation/spænding/fysisk aktivitet for at producere dopamin i hjernen og opleve glæde, end de introverte har.

Hvis du er introvert, har du ikke så meget brug for:

  • At være sammen med andre/mange mennesker
  • At der hele tiden sker en masse omkring dig på jobbet og i din fritid
  • At diskutere og vende dine tanker med andre

Tværtimod kan du have brug for:

  • Alenetid
  • Ro omkring dig
  • Tid og ro til at reflektere, undres, meditere og tænke over tingene – uden nødvendigvis at dele det med andre

Men hvad gør du så, hvis du har et job, hvor du skal være udadvendt, sidde på storrumskontor og hele tiden kan høre telefoner, der ringer, kolleger, der taler og går forbi, klikkende lyde fra tastaturer, summende computere osv.? Og du skal deltage i afdelingsmøder, hvor alle de ekstroverte hele tiden taler, afbryder hinanden, og det er umulig at få et ord indført – før en anden har sagt det, som du tænkte, eller man er videre til næste punkt.

 

3 tips til introverte

Her er 3 tips, der forhåbentlig kan gøre din arbejdsdag lidt mere rolig – så du ikke er totalt overstimuleret og drænet for energi, når du kommer hjem:

  1. Sørg for at få alenetid og arbejdsro
    Bed om at få enekontor, mulighed for at kunne bruge et mødelokale eller have minimum én ugentlig hjemmearbejdsdag – på den måde bliver du meget mere effektiv, og din arbejdsgiver får bedre kvalitet og øget produktivitet for pengene.
  2. Afsæt tid til at reflektere
    Sørg for at sætte tid af i dine daglige rutiner til, at du kan meditere eller reflektere uforstyrret i mindst 5-10 minutter om morgenen og ved arbejdsdagens afslutning – det giver dig en bedre start på og afrunding af arbejdsdagen og kan forebygge, at du bliver overstimuleret eller stresset.
  3. Skab dig et frirum, hvor du kan lade op
    Som introvert har du brug for at kunne trække dig ind i dig selv og fordybe dig i dine tanker, idéer og fantasier eller bare sidde og nørde med et eller andet, der interesserer dig – det kan være nødvendigt for din livskvalitet og generelle trivsel, at du indretter et rum (eller et område af et rum), hvor du uforstyrret kan dyrke din hobby, uanset om det så er at dimse med perleplader, elektronik eller at høre dødsmetal.

De tre ting er centrale, for at du kan få ladet dine batterier op og fungere i dagligdagen – både på en travl arbejdsplads og i dit privatliv med eventuel partner, børn og venner.

 

Nødplan for introverte i en ekstrovert verden

Hvis det ikke kan lade sig gøre at få enekontor eller på anden måde skaffe dig arbejdsro og alenetid, så kan du:

  • Gå en tur alene i frokostpausen, eller når det kan lade sig gøre
  • Gå eller cykle til og fra arbejde, så du får tid til at reflektere og få hjernen i frigear, eventuelt dele af turen, hvis der er for langt
  • Sidde alene i bilen nogle minutter med lukkede øjne og forestille dig, at du går en tur i skoven eller ved havet, inden du går ind/kører hjem
  • Gøre mindst én ting hver dag, der gør dig glad og giver dig energi
  • Tage headset på og høre noget musik, du kan lide, og som overdøver de andre lyde
  • Skrive dagbog eller notere dine tanker i en bog, som er DIT PRIVATE RUM
  • Dyrke en form for motion alene – løb, gåture, landevejs-cykling, svømning og lignende kan være afstressende og give dig tilstrækkelig mængder dopamin til at stabilisere dit humør, hvis du gør det regelmæssigt
  • Finde et roligt hjørne og en god bog – forsøg at læse i bare 10-15 minutter, lidt er altid bedre end ingenting.

Det samme gælder selvfølgelig for dine eventuelt introverte børn.

Læs mere om introverte

Er du introvert og/eller særligt sensitiv?
Kan man være både introvert og ekstrovert?
Introvert – hvad er du mest bange for?
Introvert – jamen jeg er da social!?
Stille kolleger i oprør mod storrum og snak
Bedre plads til de stille typer på jobbet
Jubii, endelig alene!

Susan Cains artikel om at netværke, når man er introvert

*) Kilde: Foredrag af jungiansk analytiker Hanne Urhøj, 10. september 2015

 

Få 5 tips til markant mere selvtillid

* 5 enkle tips til at styrke din selvtillid

* 15 % rabat på en effektiv jobkonsultation

* Nyheder, tips og øvelser til at bringe dit potentiale i spil

Få 5 tips til markant mere selvtillid

Nu får du snart de 5 tips til markant mere selvtillid - og senere nogle nyhedsbreve.

Share This