Hvis du er ramt af impostor-fænomenet, kan en kommende jobsamtale eller et kundemøde være angstprovokerende. Fordi du så skal sælge de kompetencer, du hele tiden tvivler på, om du har. Fordi de så vil vurdere dig.

Er du ramt af impostor-fænomenet? Prøv selv Impostor-testen

 

Jeg kan ikke sælge mig selv til jobsamtalen

Jobsamtalen er typisk en uoverskuelig udfordring, fordi du har så meget på spil. Du har brug for jobbet. Brug for at gøre et godt indtryk. Brug for at virke selvsikker, overbevisende og kompetent. Alt det du ikke føler, at du er. I hvert fald ikke lige i den situation.

Impostor-fænomenet rammer især de dygtigste, mest intelligente, introverte og ængstelige eller særligt sensitive:

  • De dygtigste og mest intelligente har hele tiden en fornemmelse af at kunne gøre det endnu bedre
  • De introverte kan have svært ved at formulere sig mundtligt og finde de rigtige ord uden først at have tid til at tænke det igennem
  • De ængstelige kan forestille sig alt det, der kan gå galt og kommer nemt til at forberede sig på det værste scenarie
  • De særligt sensitive kan være så bange for afvisninger, kritik og afslag, at de slet ikke kommer ud over rampen

Med impostor-fænomenet kan du være det hele og samtidig multiplicere med lav selvtillid og frygt for at fejle. Og så bliver jobsamtalen ekstra svær og uoverskuelig.

 

Jeg kan ikke sælge mine produkter eller ydelser

Som selvstændig eller konsulent skal du på en måde BÅDE sælge dig selv som til jobsamtalen OG sælge dine produkter eller ydelser. Hvis du er ramt af impostor-fænomenet kan det derfor være angstprovokerende og gøre dig fuldstændigt handlingslammet. Alene tanken om, at du skal ringe, blogge eller på anden måde eksponere dig selv.

Alt for mange selvstændige er ramt af impostor-fænomenet og kommer aldrig ud over rampen.

  • De dygtigste og mest intelligente sammenligner sig selv med de allerbedste, mest intelligente og erfarne inden for området og kommer derfor til at føle sig uduelige, uoriginale, sakket bagud, inkompetente og det der er værre
  • De introverte får aldrig sagt det, de gerne vil sige og vil hellere skrive sig ud af det – med risiko for at ryge nederst i indbakken
  • De ængstelige er sikre på, at NU bliver de afsløret, gennemskuet, vejet og fundet alt for let
  • De særligt sensitive er hele tiden bange for, at andre ikke kan lide dem og bliver derfor hæmmet af, hvad de tror, andre tænker eller mener om dem

Endelig kan nogle af dem være bange for faktisk at få succes. Bange for ikke at kunne leve op til andres forventninger, som så bare bliver endnu højere. Bange for ikke at kunne gøre det lige så godt næste gang. Så de gør kun halvhjertede forsøg eller udelukker alt på forhånd.

 

3 tips til at blive bedre til at sælge dig selv og dine ydelser

1.  Sænk overliggeren

Når du er til jobsamtale eller kundemøde, kan du hjælpe dig selv ved at have et overkommeligt og mere realistisk mål.

I stedet for at tænke, at du skal have jobbet for enhver pris, kan du tænke, at du bare gerne vil have en god samtale, hvor I kan blive lidt klogere på hinanden, så begge parter har en bedre mulighed for at vurdere, om I er et godt match.

I stedet for at tænke, at du skal nå at sælge alle dine produkter eller ydelser over telefonen, kan du tænke, at du bare gerne vil vide lidt mere om virksomheden og gerne vil have et møde med personen, du taler med, så I sammen kan finde ud af, om de har brug for dine produkter eller det, du kan hjælpe dem med.

2.  Forbered dig på et positivt resultat

Impostor-fænomenet foregår inde i dit hoved, så det er her du skal ind og justere på de negative forventninger.

Det kan du gøre med positive visualiseringer, hvor du forestiller dig situationen med det bedst tænkelige udfald. Slet den dårlige film og spil en positiv film hen over den. Hjernen kan alligevel ikke skelne imellem det, du har forestillet dig og det, der faktisk er sket. Når du forestiller dig noget godt, gør du det samtidig muligt.

Du kan også en for en ændre dine negative tanker og forestillinger. Erstatte dem med positive affirmationer. Det er en slags omprogrammering eller Mental U-vending.

3. Vend det på hovedet

I stedet for at være bekymret for, hvad de mon synes, tænker og mener om dig, kan du vende den på hovedet og fokusere på, hvad DU kan lide, synes, tænker og mener om dem.

I stedet for at være desparat for at gøre et godt indtryk, kan du i stedet overveje: “Hvad går de glip af?!” Altså: Hvad går de glip af, hvis de ikke kalder dig til samtale, hvis de ikke lader dig gå videre, hvis de ikke ender med at ansætte dig?

I stedet for at være bange for at blive afvist, kan du fokusere på kundens problemer og udfordringer – som du selvfølgelig er den helt rigtige til at løse og hjælpe med.

Og hvis de nu alligevel vælger en anden ansøger: Så var det jo ikke det helt rigtige job for dig.
Og hvis de nu alligevel ikke køber dine produkter og ydelser: Så var det nok ikke den helt rigtige kunde for dig.

For det skal altid være rigtigt for begge parter for at blive godt.

 

Læs også:

Share This

Discover more from Potentialefabrikken

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading