“Åh nej, endnu en af de der lalleglade coaches med forsimplede selvhjælpsråd!” tænker du måske. Sådan tænker jeg selv, når jeg læser det, så jeg vil forsøge at nedtone det overoptimistiske og være så faktuel som mulig.

Baseret på mine egne og mine kunders praktiske erfaringer kan det koges ned til
3 trin til en god dag:

  1. En god start
  2. Planlægning & prioritering 
  3. Opladning

 

Ad 1) En god start

Hvad er en god start på dagen for dig?
En løbetur? Langsom opvågning og hygge med en kop kaffe og morgenavisen? En mindfulness-øvelse eller mindst et kvarters meditation?
For nogle starter en god dag aftenen før ved at komme i seng i ordentlig tid – og dermed vågne veludhvilet dagen efter.
Prøv dig frem, indtil du finder det, der virker for dig.

En god start på dagen øger nemlig sandsynligheden for, at resten af dagen også bliver god.

Jeg havde engang en kollega, som havde kodet en velkomsthilsen ind på sin mobil: I dag bliver en god dag!
Og det blev det så.

Du kan også vælg en dårlig start på dagen. F.eks. kan du, når vækkeuret ringer, bare vende dig om og sove videre, så du kommer for sent op, ikke har tid til at løbe, meditere eller nyde kaffen og morgenavisen, du må styrte ud ad døren, bliver irriteret over morgentrafikken og ankommer sur og forsinket på jobbet. Det bliver sandsynligvis en dårlig dag resten af dagen.

Du vælger selv: God start eller dårlig start?

 

Ad 2) Planlægning & prioritering

Her kan du følge Stephen Coveys råd i “7 Gode Vaner – Personligt lederskab & livskraft” om at planlægge hver uge (fredag eftermiddag, søndag aften eller mandag morgen), så du sikrer dig, at de “store sten” – det vigtigste – bliver booket ind i din kalender som blokke af 1-2 timers koncentreret arbejde. Eller møder.

Husk aldrig at planlægge mere end halvdelen af din tid, for der kommer altid noget uforudset ind fra højre. (Det gælder især tidsoptimister og særligt sensitive.) Hvis al din tid er booket, bliver du enten nødt til at booke det hele om, presse dig selv yderligere eller afvise at hjælpe din kollega/tale med din medarbejder, og som regel vil den slags virke som irriterende forstyrrelser. Men hvis du er leder, er det en væsentlig del af dit job at være synlig og tilgængelig – ikke at sidde bag en lukket dør og vrisse.

Start hver dag med at prioritere, hvad der er vigtigst i dag. Hvis du gjorde det i går (i din lille notesbog), inden du tog fra jobbet eller om aftenen, inden du gik i seng, kan du nøjes med at se på din prioritering af dagen og mærke efter, om den stadig giver mening, eller du bliver nødt til at omprioritere allerede nu.

Hvis du ikke får gjort det, er der en stor risiko for, at du hurtigt vil miste overblikket, have travlt uden bagefter at kunne sige, hvad du egentlig har fået lavet og ende med at have en utilfredsstillende følelse af ikke at have været effektiv og ikke have nået det, du havde sat dig for. Kender du det?

Så du bestemmer selv: Vil du prioritere og være effektiv eller vil du hellere bare tage dagen, som den kommer?

 

Ad 3) Opladning

Stephen Covey har en opbyggelig lille historie om en skovarbejder, der startede ugen i forrygende tempo og var top-effektiv, men efterhånden som ugen gik nåede han mindre og mindre, også selvom han sprang frokostpausen over og virkelig pressede sig selv for at være lige så effektiv som i starten af uge. Det viste sig, at han havde glemt at slibe saven! I overført betydning havde han glemt at oplade sine egne menneskelige batterier, så han blev mere og mere træt og energiforladt som ugen gik.
Kender du det?

Hvordan lader du op? Hvad gør dig glad? Hvad giver dig energi?
Det kan være små pauser og hyggestunder i løbet af dagen. En lille belønning. At komme en tur i fitness centret efter arbejde. At gå en lang tur med hunden. At pjatte og tumle med dine børn. At læse en god bog i stuens bedste stol. At høre noget musik, du kan lide – evt. mens du stadig arbejder. Eller måske bare sidde 5-10 minutter helt stille i bilen og visualisere, at du går en tur i skoven eller langs vandet, inden du træder inden for og ulvetimen bryder ud i lys lue. Ofte skal der ikke så meget til for at sikre, at du ikke går flad på batterierne.

Igen: Prøv dig frem, til du finder ud af, hvad der virker for dig.

Du kan også vælge – som alt for mange andre – bare at knokle på og ignorere dine egne behov. Knokle på jobbet, styrte fra møde til møde, skimme den overfyldte mailboks og få dårlig samvittighed over ikke at have haft tid til at svare alle, halse ud af døren, hente dine børn i institutionen (som nogle af de sidste), købe ind til aftensmaden på vej hjem (for det havde du ikke fået planlagt), skynde dig at fodre de sulte, overstimulerede og trætte børn, før du går i gang med aftensmaden. Og når alt er overstået, ungerne puttet og du endelig har tid til dig selv, er du fuldstændig most og udmattet, så du falder i søvn i sofaen eller sidder bare og zapper, ærgerlig over, at du ikke kan tage dig sammen til noget som helst. Du ser frem til weekenden, for så skal du… nå alt det, du ikke nåede i løbet af ugen, så der får du heller ikke tid til dig selv. Mandag morgen føler du dig smadret og orker ikke engang tanken om at tage på arbejde.

Så hvad vil du helst: Prioritere at gøre noget godt for dig selv hver dag eller tage hensyn til alle andre end dig selv?

Jeg vil godt love dig, at du kan mærke forskel på de dage, hvor du gør noget godt for dig selv og sørger for at lade op, og de dage, hvor jobbet og alle andres behov er vigtigere.

Husk, at hvis kabinetrykket falder, skal du altid tage din egen ilt-maske på, før du hjælper dit barn – for hvis du besvimer, er det ikke sikkert, at dit barn kan finde ud af at give dig masken på!
Hvis du ikke lytter til dine behov er det langt fra sikkert, at de andre kan finde ud af, hvad du har brug for…

 

Hver aften & hver uge

Husk at slutte dagen af med at skrive, hvordan den har været, hvad du har fået gjort eller ikke gjort. Bare i stikord i en notesbog, mail til dig selv eller et regneark for den sags skyld. Du kan også rate dagen på en skala fra 1-10, hvor 1 er elendig og 10 er super. Grammatik og form er underordnet her, for det vigtigste er, at du får skrevet lidt hver aften.

Ved slutningen af hver uge – fredag eftermiddag eller søndag aften – kan du læse dine noter fra ugen og evaluere, hvordan ugen har været. Dine noter kan nemlig give dig et godt overblik, og efter 2-3 uger begynder der at tegne sig helt tydelige mønstre for, hvad der virker eller ikke virker for dig i forhold til at få en god dag.
Ved samme lejlighed kan du så planlægge, hvad der er vigtigt for dig (og andre) i næste uge, og hvad du aktivt kan gøre for, at også i morgen bliver en god dag.

 

Hav en god dag! 🙂

 

Sådan målretter du dit CV til ønskejobbet

- få CV-guiden nu

 

* 3 tips til at målrette CV'et mod dit ønskejob

* 2 ting du bare IKKE må gøre

* 2 ting du ikke behøver at gøre

 

Træk på Ann C. Schødts 20 års erfaring med rektruttering og få andre gratis tips i mail-serien.

Nu får du snart de CV-guiden - og senere nogle nyhedsbreve med flere tips.

Share This