Hvordan får du en god eller dårlig start på dagen?
Alle kender en dårlig start på dagen:
Du kommer for sent op og har ikke tid til at løbe, meditere eller nyde kaffen og morgenavisen. Børnene er vrangvillige og vil hverken stå op, have tøj på eller spise morgenmad. Du vælter glasset med mysli, så det ryger ud over hele bordet og ned på det meste af køkkengulvet. Efter at have fejet mysli op og slugt din morgenmad, taber du mobiltelefonen på flisegulvet, så glasset slår revner. Du styrter ud ad døren, den mindste vil ikke sige farvel og græder hjerteskærende i pædagogens arme. Morgentrafikken er helt umulig på grund af et uheld ved en afkørsel eller togene kører ikke, pga. nedfaldne køreledninger eller signalfejl. Så du ankommer tyndslidt irritabel og forsinket på jobbet.
Resten af af dagen tegner til at blive ligesådan.
Men hvordan får du så en god dag?
Baseret på mine egne og klienters praktiske erfaringer kan det koges ned til
3 trin til en god dag:
- En god start
- Planlægning & prioritering
- Opladning
1. trin til en god dag: En god start
Jeg havde engang en kollega, som havde kodet en velkomst-hilsen ind på sin mobil: I dag bliver en god dag!
Og det blev det så.
Hvad er en god start på dagen for dig?
En løbetur? Langsom opvågning og hygge med en kop kaffe og morgenavisen? En mindfulness-øvelse eller et kvarters meditation?
For nogle starter en god dag aftenen før ved at komme i seng i ordentlig tid – og dermed vågne veludhvilet dagen efter.
Personer med meget af det springvise præstationsmønster kan have gavn af at tænke på en ting, de vil gøre næste dag. For dem (og sikkert også andre) fungerer søvnen som en usynlig inkubationsperiode, hvor det ubevidste arbejder – og så kan de vågne med en ide eller løsningen på et problem, de har tumlet med i længere tid.
Prøv dig frem, indtil du finder det, der virker for dig.
En god start kan være fundamentet for, at resten af dagen også bliver god.
2. trin til en god dag: Planlægning & prioritering
Her kan du følge Stephen Coveys råd i “7 Gode Vaner – Personligt lederskab & livskraft” om at planlægge hver uge,så du sikrer dig, at de “store sten” – det vigtigste – bliver booket ind i din kalender som blokke af 1-2 timers koncentreret arbejde eller møder. Du vælger selv, om du vil gøre det fredag eftermiddag, søndag aften eller mandag morgen.
Husk aldrig at planlægge mere end halvdelen af din tid, for der kommer altid noget uforudset ind fra højre. Hvis al din tid er booket, bliver du enten nødt til at booke det hele om, presse dig selv yderligere, afvise at hjælpe din kollega eller tale med din medarbejder, og som regel vil den slags virke som irriterende forstyrrelser. Men tilgængelighed er en væsentlig del af lederjobbet. Og dit humør smitter af på dine kolleger.
Start hver dag med at prioritere, hvad der er vigtigst i dag. Hvis du gjorde det i går (i din lille notesbog), inden du tog fra jobbet eller om aftenen, inden du gik i seng, kan du nøjes med at se på din prioritering af dagen og mærke efter, om den stadig giver mening, eller du bliver nødt til at omprioritere allerede nu.
Hvis du ikke får gjort det, er der en stor risiko for, at du hurtigt vil miste overblikket, have travlt uden bagefter at kunne sige, hvad du egentlig har fået lavet og ende med at have en utilfredsstillende følelse af ikke at have været effektiv og ikke have nået det, du havde sat dig for.
Hvis du er i en ekstra travl periode, kan det hjælpe at fokusere på de 3 vigtigste ting den dag. Det er muligt at du når mere end det, og så er det fint. Pointen er, at det føles langt bedre at have nået de tre vigtigste ting, end at se på de 28 ting på to-do-listen, du heller ikke nåede i dag.
Du bestemmer selv: Vil du prioritere og være (nogenlunde) effektiv, eller vil du hellere bare tage dagen, som den kommer?
3. trin til en god dag: Opladning
Stephen Covey har en opbyggelig lille historie om en skovarbejder, der startede ugen i forrygende tempo og var top-effektiv, men efterhånden som ugen gik nåede han mindre og mindre, også selvom han sprang frokostpausen over og virkelig pressede sig selv for at være lige så effektiv som i starten af uge. Det viste sig, at han havde glemt at slibe saven! I overført betydning havde han glemt at oplade sine egne menneskelige batterier, så han blev mere og mere træt og energiforladt som ugen gik.
Kender du det?
Hvordan lader du op? Hvad gør dig glad? Hvad giver dig energi?
Det kan være små pauser og hyggestunder i løbet af dagen. En lille belønning. At komme en tur i fitness centret efter arbejde. At gå en lang tur med hunden. At pjatte og tumle med dine børn. At læse en god bog i stuens bedste stol. At høre noget musik, du kan lide – evt. mens du stadig arbejder. Eller måske bare sidde 5-10 minutter helt stille i bilen og visualisere, at du går en tur i skoven eller langs vandet, inden du træder inden for og ulvetimen bryder ud i lys lue. Ofte skal der ikke så meget til for at sikre, at du ikke går flad på batterierne.
Igen: Prøv dig frem, til du finder ud af, hvad der virker for dig.
Jeg vil godt love dig, at du kan mærke forskel på de dage, hvor du gør noget godt for dig selv og sørger for at lade op, og de dage, hvor jobbet og alle andres behov er vigtigere.
Husk, at hvis kabinetrykket falder, skal du altid tage din egen iltmaske på, før du hjælper dit barn – for hvis du besvimer, er det tvivlsomt, at dit barn kan finde ud af at give dig masken på!
Hvis du ikke lytter til dine behov, er det langt fra sikkert, at de andre kan finde ud af, hvad du har brug for…
Fastholdelse af gode vaner
At holde fast i nye vaner er møgsvært for de fleste. Fordi du først skal aflære de gamle vaner, der er som motorveje inde i hjernen. Nye vaner kræver helt nye forbindelser i hjernen og det tager tid. Typisk 3-4 uger.
En måde at fastholde nye vaner kan være at føre en form for logbog. I den kan du hver aften skrive, hvordan dagen har været, hvad du har fået gjort eller ikke gjort. Bare i stikord i en notesbog, mail til dig selv, noter på telefonen eller et regneark for den sags skyld. Du kan også rate dagen på en skala fra 1-10, hvor 1 er elendig og 10 er fantastisk. Grammatik og form er underordnet her, for det vigtigste er, at du får noteret lidt hver aften.
Ved slutningen af hver uge – fredag eftermiddag eller søndag aften – kan du læse dine noter fra ugen og evaluere, hvordan ugen har været. Dine noter giver dig et godt overblik, og efter 2-3 uger begynder der at tegne sig et mønster for, hvad der virker eller ikke virker for dig i forhold til at få en god dag.
Ved samme lejlighed kan du så planlægge, hvad der er vigtigt i næste uge, og hvad du aktivt kan gøre for, at i morgen også bliver en god dag.
Hav en god dag! 🙂
Bedste hilsner
Ann C. Schødt
Læs også: