
Foto: Ann C. Schødt
Er du klar til at blive selvstændig?
Før du kaster dig ud i at starte egen virksomhed, er der nogle grundlæggende ting, der skal på plads. Det siger jeg ikke som en Martin Thorborg-serieiværksætter, men som en der startede i det små tilbage i februar 2012 – og ikke har set mig tilbage siden.
Jeg har hverken savnet kolleger eller at sidde fast i myldretidstrafikken, endnu en tilfældig chef, alle de mange møder, mandatory training eller procedurer, der skal følges. Ikke et sekund. Tværtimod.
Nu har jeg nemlig verdens bedste job: Udfordrende, alsidigt, fair chef og fantastiske kunder. Jeg kan (indirekte) leve af at skrive og har tid til at blive ved at udvikle mig. At blive selvstændig har været en af mit livs bedste beslutninger.
Har du også overvejet at blive selvstændig?
1. Hvad vil du leve af, indtil din forretning løber rundt?
Det kan tage alt fra få måneder, hvis du allerede har nogle gode kunder, til flere år, hvis du skal starte noget op fra bunden. Derfor skal du sikre dig selv økonomisk, inden du går i gang. Selv når det går godt, er det totalt uforudsigeligt, hvor indtægterne skal komme fra i næste måned eller til næste år, og den usikkerhed skal du været helt afklaret med.
Selv efter at have været selvstændig i over 10 år, kan der være stille perioder, hvor du skal have is i maven og bruge tiden til noget fornuftigt på sigt. F.eks. at holde webinarer, skrive blogindlæg eller andet, hvor du gør dig selv og dit arbejde synligt og tilgængeligt for flest muligt.
Der skal hele tiden være penge nok i virksomheden til, at du kan forsørge dig selv (og evt. familie) i mindst et halvt år.
2. Hvor god er du til at motivere dig selv – hver dag?
Når du ikke længere har en chef og arbejdsgiver til at fortælle dig, hvad du skal gøre, kræver det en stærk motivation og drivkraft at holde dampen oppe – hver dag.
Hvis du har svært ved at holde dig selv til ilden, kan det være nødvendigt at alliere dig med nogle andre, så du ikke er for meget alene med alting og går sur i det. Især for ekstroverte kan det hjælpe at få plads i et kontorfællesskab.
De ting, du har allersværest ved at få gjort, bliver du nødt til at få hjælp til. Uanset om det er det administrative, mødebookning eller salg. For at din virksomhed kan overleve.
Desuden er det en klar fordel at kende dit personlige præstationsmønster, fordi det er en enkel nøgle til at kunne motivere dig selv.
Test selv dit præstationsmønster
3. Hvor disciplineret og målrettet er du?
Når du selv skal planlægge og strukturere dine arbejdsdage, kræver det en del selvdisciplin ikke at forfalde til overspringshandlinger eller udskyde de opgaver, du ikke synes er spændende. Fordi du primært står til ansvar over for dig selv – og dine kunder. Det er lidt, som når du er imellem jobs: De fleste ting kan sagtens vente til i morgen, men det bliver de ikke gjort bedre af.
Derfor er det vigtigt at have:
- En inspirerende vision for, hvor du vil hen med din virksomhed
- Kortsigtede og konkrete mål
- En plan for halvdelen af dine dage hver uge og starte hver dag med at prioritere, hvad der er de 2-3 vigtigste opgaver i dag.
Derefter kan du gøre status en gang om måneden, så du hele tiden ved, om du holder dig på sporet eller har brug for at justere kursen. Igen: Hvis du ved, du er elendig til at planlægge din tid, må du alliere dig med en, der kan hjælpe dig til at holde snuden i sporet.
Hvordan du rent praktisk gør det er mindre vigtigt, end det vigtigste: At din virksomhed overlever. Og at du har overskud til et liv ved siden af.
4. Hvad er det værste, der kan ske?
At du går konkurs, at du bliver nødt til at søge fast arbejde igen eller at din partner forlader dig, fordi du arbejder alt for meget? Du skal have tænkt scenarierne igennem på forhånd, for når du først står midt i det, kan det være for sent og uden for din kontrol. Hav både en plan B og plan C, hvis det ikke lige går så godt, som du håber og ønsker.
Hvis du ikke har været selvstændig før, bliver du nødt til at øve dig – indtil det lykkes.
Andre spørgsmål du skal overveje
Derudover er der selvfølgelig alle de praktiske, operationelle spørgsmål:
- Hvem skal du sælge dine produkter/ydelser til?
- Hvordan skal du markedsføre dig selv og din virksomhed til dine potentielle kunder?
- Hvad skal produkterne/ydelserne koste, for at du – realistisk – kan leve af det?
- Hvor skal du have din arbejdsplads?
- Skal du arbejde alene eller sammen med andre? I så fald hvem?
- Har du alle de nødvendige kompetencer for at få succes? Er der noget, du bliver nødt til at få hjælp til?
- Osv.
Når det er sagt, tænkt grundigt igennem og du eksekverer, så er det fantastisk at være selvstændig! Ikke at skulle tumle med en stor, træg organisation og til tider meningsløse procedurer. Ikke at have en chef, der blander sig. At kunne bestemme selv. At kunne arbejde med det, du brænder for – hver dag! Friheden! Til at planlægge din egen tid, selv vælge, hvad du har lyst til at gøre i dag – og bare gøre det. Frit valg af titler og fuld råderet over uddannelsesbudgettet ikke at forglemme. Suverænt!
Og ja, ind imellem kan der så være dage og perioder, hvor du oplever tvivlen, usikkerheden og en vis grad af krise. For kan du nu blive ved? Kan du gentage din succes? Har du overhovedet valgt det rigtige? Alt imens du skal stå op hver morgen og fortsætte dit arbejde, som om ingenting er hændt, glad og overbevisende tale med dine kunder, glemme din tvivl og holde gejsten oppe – for der er ikke andre til at gøre det for dig.
Så efter at have læst dette – har du så stadig lyst til og mod på at blive selvstændig?
Hvis ja: Go for it!
Det er fantastisk!