Hvorfor er jobsamtaler ekstra svære for dig?
Som begavet (øverste 10 %) har du nogle andre udfordringer end flertallet, og de kommer især til udtryk, når du skal kommunikere med andre, der ikke nødvendigvis er lige så begavede som dig. Eksempelvis til en jobsamtale, hvor magtbalancen som udgangspunkt altid i virksomhedens favør, mens det uudtalt forventes, at du er lidt ydmyg og lader dem have og beholde styringen. Hvis du kommer for skade at overtage styringen, går det galt.
Du kan have et glimrende CV og være topmotiveret for at få jobbet, men alligevel går det skævt til jobsamtalen. Fordi du får stillet nogle spørgsmål, der ikke bliver opfattet i samme ånd, som du har ment dem. Du virker for kritisk.
Eller du får svaret direkte og hudløst ærligt eller alt for detaljeret på nogle af deres spørgsmål. Du kan virke skræmmende eller negativ.
Du kan også “prøve alt for hårdt” i stedet for at slappe af og være dig selv til samtalen, fordi du tidligere er blevet sorteret fra og nu er ivrig efter at fortælle om ALT, hvad du kan. Du virker for overvældende.
Eller du har researchet så meget om firmaet, at du ved meget mere om dem, end de ved om dig, og det skævvrider magtbalancen imellem jer. Du virker for styrende.
Din forberedelse inden jobsamtalen
Inden en jobsamtale er der primært tre ting, du skal fokusere på:
- Din motivation
Hvorfor har du søgt netop denne stilling?
Formuler 2-3 gode grunde og gør det kort, så du er klar i mælet, når de spørger. - Formålet med samtalen
Hvordan kan du bidrage i det her job?
Hav konkrete eksempler klar inden for alle dele af jobbet, så du kan tale frit ud fra dem. - Deres motivation
Hvorfor skal de vælge dig?
Find 2-3 saglige grunde til, at de kan foretrække at ansætte dig frem for nogle af de andre ansøgere.
Det skal du UNDGÅ til jobsamtalen
Som begavet har du nogle blinde vinkler, der kan gøre, at du bliver sorteret fra efter den første jobsamtale. Trods dine bedste intentioner kan du både være for ærlig og for utålmodig.
Derfor skal du undgå
- At stille kritiske spørgsmål, som udstiller deres problemer og svagheder – det er der ingen, der bryder sig om
- At være overforberedt, så du ved ALT på forhånd – for så har de mindre at kunne give dig til samtalen
- At være for detaljeret – for det kan afspore samtalen og føre den ud ad en forkert tangent
- At være for ivrig efter at få jobbet – så du oversælger dig selv og glemmer at have dig selv med i samtalen
- At tale for meget – så de næsten ikke får et ord indført, og du virker for overvældende
- At tale negativt/kritisk om din tidligere arbejdsgiver – det giver nemlig et negativt indtryk af dig uanset årsagen
- At komme med løsningsforslag og ideer til forbedringer – medmindre de specifikt har bedt dig om det, og så skal du stadig holde igen, for de skal jo ikke have det hele forærende på forhånd, men derimod have lyst til at ansætte dig.
Formålet med første samtale er ikke at få jobbet, men derimod at komme videre til 2. samtale. Derfor skal du ikke give det hele væk eller fyre alle dine spørgsmål af med det samme – gem hellere lidt, så begge parter har noget at være nysgerrige på og tale om til næste samtale.
SØRG FOR
- At være positiv og konkret – kom med eksempler på, hvad du kan bidrage med hos dem
- At være åben og nysgerrig – og stille uddybende spørgsmål som hvordan, hvad, hvornår… (men ikke hvorfor)
- At få dem til at tale mest muligt og fortælle om jobbet, arbejdspladsen, deres værdier og erfaringer
- At være lidt ydmyg – især hvis intervieweren er kvinde, og du også selv er det
- At være selvsikker – især hvis intervieweren er en mand,og du også selv er det
- At involvere alle i samtalen – især hvis der er et helt udvalg, der sidder omkring dig
- At udtrykke enighed og signalere, at du er helt på deres side – og altså ikke en kritisk modstander, der ser deres fejl
- At fokusere på, hvad du kan og gør, når du skal svare på deres spørgsmål – så de ved præcist, hvad du kan bidrage med hos dem.
Tips til impostor-ramte og sensitive
Som impostor-ramt og/eller særligt sensitiv kan jobsamtaler presse dig ekstra, og du kan have svært ved at “sælge dig selv”. Især impostor-ramte kan blive nervøse op til jobsamtaler, fordi det er forbundet med at skulle præstere og blive vurderet. Sensitive kan til gengæld opleve selve jobsamtalen som meget krævende og blive helt udmattede af det.
Derfor kan det være godt at HUSKE:
- Når du er blevet inviteret til samtale, har de allerede vurderet, at DU ER KVALIFICERET.
- Du skal ikke forsvare dig, og de er ikke ude på at finde dine svage punkter eller fejl (og hvis de mod forventning er, så er det ikke, den rette arbejdsgiver for dig!)
- Du må godt være beskeden, men det er FORBUDT AT NEDGØRE DIG SELV OG DET, DU KAN
- De vil gerne bekræftes i, at DU ER DEN RIGTIGE TIL JOBBET, så det kan I sammen fokusere positivt på
- Du skal ikke sælge dig selv, men derimod finde ud af OM DET ER DET RIGTIGE JOB FOR DIG
Tre afgørende tips til alle
- INDEN: Kom gerne 10 min. før, så du kan sidde lidt i receptionen, finde ro og få et indtryk af stedet, kollegerne, omgangstonen, kulturen, og hvordan du har det der. Det er vigtigt, at du har dig selv med i samtalen.
- BAGEFTER: Mærk efter hvordan du har det.
Hvordan oplevede du selve samtalen?
Kan du se dig selv arbejde netop dér og med de opgaver og kolleger?
Går du derfra og tænker: Yes! Dét job vil jeg have! - BESLUTNINGEN er også din.
Hvis du efterfølgende argumenterer for, at “det er fint nok, lønnen er jo god, det er tæt på din bopæl osv.” – så er du i fuld gang med at overbevise dig selv om, at du skal sige ja til jobbet, mens noget i dig klart siger nej. Og så bliver det et NEJ TAK. Dermed kan du skåne dig selv for at få en dårlig oplevelse, der i værste fald kan skade din selvtillid og tage lang tid at komme dig over.
Altså: Lyt til dig selv og respekter dit valg – så er det også lettere for andre at gøre det.
Pøj pøj med samtalen!
Prøv også impostor-testen
Læs også:
- Har du fundet det rigtige job?
- De 5 største fejl jobsøgende gør
- Høj IQ – men ikke noget job?
- De 3 største fejl, der forhindrer begavede i at komme i job
- Begavet, jobsøgende og impostor-ramt; derfor er det så svært
- 4 grund til, at begavede ikke gør karriere