Fra gode intentioner til en god levevej – og et fantastisk job!
Den 29. januar 2011 – for 9 år siden – skete der noget stort i mit liv: Jeg fik CVR-nummer. På det tidspunkt arbejdede jeg stadig som Human Resource Manager, men jeg var blevet forfatter til “Behovsbestemt HR-ledelse” og var så småt begyndt at holde foredrag, så jeg tænkte, at det nok var en god ide formelt at oprette mit firma (som i begyndelsen hed Schødt Consult).
Da jeg i efteråret 2011 tog springet og blev selvstændig på fuld tid, havde jeg en forestilling om, at jeg skulle lave HR for små og mellemstore virksomheder, der ikke selv havde en HR-afdeling. Problemet var bare, at finanskrisen stadig ikke var klinget helt af, så der var en del tidligere personalechefer og HR Managers, som havde fået den samme tanke. Og virksomhederne kunne ikke selv se, at de havde brug for det. For stort udbud og for lille (eller slet ingen) efterspørgsel – det kan enhver regne ud bliver svært at leve af.
Heldigvis havde jeg en veninde, der fortalte mig om nogle smarte damer, Pernille Melsted, Christina Klitsgaard og Mette Holbæk, der holdt business bootcamp for kvindelige selvstændige. Det var nu først i 2013, jeg kom med på bootcamp, men i februar 2012 hørte jeg deres telekonference. Den ændrede alt!
De 3 største fejl kvindelige selvstændige gør
Det var overskriften på telekonferencen, og så startede de ellers bagfra:
Den 3. største fejl: De forsøger at sælge til alle
Du fået en coach-uddannelse, og nu er du klar til at coache ALLE! Du er SÅ klar og sidder og venter på, at de mange kunder skal myldre ind fra nær og fjern. Du har jo både skilt på døren og en fin hjemmeside.
Men der kommer ikke rigtigt nogen. I hvert fald ikke nogen, som du ikke kender i forvejen.
Hvorfor kommer kunderne ikke?
Måske er det netop, fordi du på din hjemmeside forsøger at kommunikere til alle. Både kvinder og mænd, unge og ældre, karrierefolk og forældre på barsel. Du kan jo sagtens hjælpe dem alle sammen!
Problemet er, at du altså ikke kan kommunikere med dem alle sammen på samme tid, for så er der INGEN der føler sig truffet. Absolut ingen, der tænker, at de har brug for at blive coachet af lige netop dig.
Desværre.
Den 2. største fejl: De fokuserer på deres produkter/ydelser
Du har en flot hjemmeside, synes du. Den har også været dyr og taget lang tid at lave. Du har skrevet udførligt om dig selv, din uddannelse, og hvad du kan. Du kan coache. Og du er god til det!
Men din hjemmeside får kun meget få visninger, og de få henvendelser, du får, er fra udenlandske firmaer, der tilbyder dig hjælp til at øge trafikken på din hjemmeside. Søgeordpostimering (SEO) og den slags.
Problemet er, at der ikke er nogen, der ved, hvad din coaching gør godt for, og så føler de ikke, at de har brug for den. Endnu mindre, at de behøver at læse det, der står på din hjemmeside eller kontakte dig.
Den største fejl: De bliver ikke professionelle
Du bruger uanede mængder af tid på alt muligt og ingenting. Mest overspringshandlinger. Du skal først lige tage det der kursus. Du skal først lige læse de der bøger. Du skal først lige have nogle flotte visitkort. Du skal først lige …
Du har til gengæld ikke udarbejdet en grundig forretningsplan.
Du ved ikke præcist, hvor dine kunder skal komme fra – ud over hjemmesiden.
Du har ikke lige fået sat dig nogle realistisk mål for, hvordan du vil få indtægter det første år.
Problemet er, at du simpelthen ikke er professionel, realistisk og ambitiøs som selvstændig. Du tager ikke dig selv seriøst. Og så bliver det altså derefter.
De 3 ting, der kan rette op på dine fejl
Selvom du måske begår en eller flere af de ovenstående fejl, så skal du ikke fortvivle og opgive at blive selvstændig. Slet ikke.
1. Find din niche!
Når du skal finde din niche, skal du være både specifik og realistisk: Hvem er det lige netop du vil være allerbedst til at hjælpe med lige netop din ydelse/dit produkt?
Og her må du faktisk godt være lidt egoistisk og ærlig også: Hvem har du mest LYST til at have som kunder?
“Små og mellemstorevirksomheder, der ikke har en HR-afdeling” lyder måske nok specifikt, men det er det ikke. I hvert fald ikke nok. Fordi jeg ikke specificerede, hvad det var, jeg kunne tilbyde dem, som de ikke kunne få hos alle mulige andre.
Efter telekonferencen fandt jeg ud af, at min niche faktisk var en helt anden: De 10 % bedst begavede.
Da jeg i foråret 2012 blev antaget som erhvervsblogger på Jyllands-Posten, fik jeg samtidig mulighed for at begynde at skrive til og om netop dem. I den forbindelse fandt jeg ud af, at overskriften Belastende begavet syntes at fænge hos læserne.
Her er et af de første indlæg: Belastende begavet: Føler du dig anderledes?
Test selv, om du er Belastende begavet
2. Forstå din kundes største problem
De der små og mellemstore virksomheder, der ikke havde en HR-afdeling, de oplevede det altså ikke som et problem eller noget, de manglede. Næh. Hvad skulle de med HR?
Men de 10 % bedste begavede oplevede derimod mange af de samme udfordringer:
- 4 grunde til, at begavede ikke gør karriere
- Belastende begavet; tilhører du en tabuiseret minoritet?
- 3 største fejl ubevidst begavede begår
- Derfor rammer impostor syndromet især de introverte og mest begavede
Hvad er dine kunders største problemer?
Hvad holder dem vågne om natten?
Hvad bekymrer eller frustrerer dem allermest?
Dét skal du skrive om på din hjemmeside, i dine nyhedsbreve, og hvor du ellers kan skrive om det!
3. Bliv professionel – og tag dig selv alvorligt som selvstændig
I begyndelsen af 2012 var jeg stadig jobsøgende, fordi jeg endnu ikke var sikker på, om jeg kunne leve af at have mit eget firma. Derfor tog jeg min egen medicin og arbejdede med at træffe en vigtig beslutning. I øvelsen begynder man med at forestille sig, det værste, der kan ske, hvis man fører beslutningen ud i livet.
For mig var det værste scenarie klart, hvis jeg besluttede at blive selvstændig på fuld tid: At jeg ikke kunne leve af det, men var nødt til at komme på dagpenge igen, blev tvunget til at søge alle mulige HR-jobs og – værst af alt – at jeg endte med et job, hvor jeg dagen lang skulle arbejde med procedurer, regneark og alt muligt administrativt.
I stedet for at blive udfordret, møde spændende mennesker og være med til at udvikle og flytte dem!
Da jeg havde formuleret det værste scenarie blev jeg faktisk ret forskrækket. Og så kunne det nok være, at jeg tog mig sammen!
Siden da fandt jeg min niche, udviklede metoder og værktøjer specielt tilpasset min målgruppe, bloggede en gang om ugen, testkørte et udviklingsforløb mod at få en anbefaling, fik flere i forløb, var på business bootcamp i 2013, etablerede Belastendebegavet.dk og senere også Potentialefabrikken.dk.
Og jeg har ikke set mig tilbage, savnet kolleger eller udfordringer. (Og jeg savner slet ikke rejseafregninger eller mandatory training!)
For jeg møder hele tiden nye, spændende, begavede mennesker og får lov at hjælpe dem med udfordringer på jobbet, imellem jobs og/eller personlige problemer.
De flytter sig, får håb og mere energi, bliver gladere og får meget mere selvtillid (i stedet for de negative impostor-tanker).
Med andre ord:
Jeg synes stadig, at jeg har verdens bedste job!