Foto: Ann C. Schødt

Du er bange for at blive fyret – selvom du faktisk gør det godt

Du er bange. Hver dag. Går rundt med en murrende uro i maven og spekulerer over alle mulige små ting. Du har svært ved at sove. Ved ikke helt, om du skal tale med din chef om det. Om du tør.

Fordi du er bange for at blive fyret. Selvom du gør det godt. Din chef har kun rost dit arbejde.

Det er uholdbart. Og stresser dig. Meget.

Derfor er du nødt til at finde ud af, om der er en reel grund til din frygt for fyring, eller det kun foregår oppe i dit hoved.

 

Du er bange for at blive fyret, selvom der ikke er nogen grund til det

Du kan være bange for at blive fyret, fordi du er ramt af impostor-fænomenet. Det er en slags professionelt mindreværdskompleks, som blandt andet kan gøre, at du frygter en fyring.
Læs: 10 tegn på, at du er ramt af impostor-fænomenet

Du kan være bange:

  1. Fordi du (næsten) hele tiden frygter, at andre opdager, du slet ikke er så kompetent, som de tror.
  2. Fordi du sammenligner dig med dine kolleger og tænker, de er meget mere erfarne, dygtige, kompetente, vidende, mens du (konstant) frygter at falde igennem.
  3. Fordi du helt generelt er vildt bange for at lave fejl, så du dobbelttjekker alt, hvad du laver. Flere gange.

 

Din impostor-frygt forstærker din frygt for at blive fyret

Når du er bange for, at andre opdager, at du ikke er så kompetent, kan det gøre, at du isolerer dig. Din frygt for afsløring ændrer din adfærd. Så selvom du faktisk er ekstrovert og nyder at samarbejde, diskutere problemstillinger og få andres input, trækker du dig og forsøger at løse alle opgaver selv. Samtidig med at du kæmper for at bevare en ydre selvsikker facade…

Når du konstant sammenligner dig selv med dine kolleger, får du et skævt fokus, der forstærker dit faglige mindreværd. Oftest fordi du sammenligner dig med de mest erfarne og glemmer, at du slet ikke har arbejdet med området i lige så mange år. Dine forventninger til dig selv og dine præstationer bliver urealistiske og svære for dig at leve op til.

Når du er så bange for at lave fejl, kan du bruge alt for lang tid på at tjekke dit arbejde alt for mange gange! Dine mails bliver ikke meget bedre af, at du skriver dem igennem, retter og skriver om 28 gange. Din præsentation bliver ikke meget bedre af, at du øver den hele weekenden, så du til sidst kan den udenad og japper den af dig i en fart. Du risikerer kun at slide dig selv op, fordi du arbejder alt for meget.

 

Du er bange uden grund – hvad gør du?

Her er tre gode nyheder til dig, der er impostor-ramt:

  1. Det foregår kun i dit hoved
  2. Der er mange andre, der har det præcist ligesom dig
  3. Du kan heldigvis gøre noget ved det

Du kan begynde med at tage impostor-testen for at finde ud af, om der er noget om det. For så er det noget inde i dit hoved.

Derefter kan du prøve at snakke med andre om det. Venner og kolleger. Nogen du føler dig tryg ved. Alene det at sige det højt kan være forløsende. Du kan også kontakte Ann C. og få en snak om det – altså booke en prøvesamtale.

Der findes mange konkrete ting, du kan gøre ved det. F.eks. at få skriftlig feedback fra nogen, du godt kan lide. Men hvis du scorer over 80 i impostor-testen, er der ikke noget quick-fix, og så får du heller ikke så meget ud af diverse tips – tværtimod kan du bare blive mere frustreret af, at de heller ikke virker.

Du kan også læse Impostor-komplekset – slip dit faglige mindreværd

 

Du er bange for at blive fyret, og måske er der en grund til det

Din frygt for fyring kan måske vise sig ikke at være helt ubegrundet. Desværre. Det er noget som især de begavede oplever – specielt når de ikke er bevidste om det.
Læs også: Er du begavet uden at vide det?

Du kan være bange for at blive fyret:

  1. Fordi du ikke ved, hvor du har din chef
  2. Fordi dine kolleger behandler dig dårligt
  3. Fordi du har en oplevelse af ikke at passe ind
  4. Fordi din intuition og empati opfatter små subtile signaler

 

Dine omgivelser forstærker din frygt for fyring

Når du ikke ved, hvor du har din chef, kan det handle om, at kommunikationen er uklar, og I er meget forskellige. Måske går I ganske enkelt skævt af hinanden. Men han kan også være en – for dig – uforudsigelig føletype, der træffer impulsive beslutninger baseret på mavefornemmelser. Eller hun ser dig som en konkurrent, fordi du ikke ser op til hende… sådan som hun er vant til at andre gør.

Når dine kolleger behandler dig dårligt, kan det handle om misundelse og komme til udtryk på flere måder. De kan være manipulerende, dominerende og gå langt ind over dine grænser. Nogle tager måske æren for dit arbejde, selvom de vitterligt ikke har bidraget med noget. Andre intrigerer i det skjulte ved at bagtale, lyve og sætte rygter om dig i omløb.

Når du har en oplevelse af ikke at passe ind, kan det handle om kulturen eller forskelle i alder, uddannelse og mange andre faktorer. Det kan være, at I har vidt forskellige interesser (tit tilfældet når der er stor forskel i IQ), så samtalen i frokostpausen bliver akavet. Eller du bliver aldrig rigtigt en del af det kollegiale fællesskab.

Når du er meget intuitiv og empatisk, kan du opfatte en masse subtile signaler, som du ikke nødvendigvis kan sætte ord på. Du kan fornemme et skift i stemningen, når du træder ind i rummet eller går forbi dine kolleger på gangen. Du kan mærke uoverensstemmelsen mellem andres ord og deres kropssprog eller handlinger. Mislyde og skæv kommunikation bliver næsten fysisk ubehagelig.

 

Din frygt er velbegrundet – hvad gør du?

Tal med nogen om det! Men ikke nødvendigvis en ven, veninde eller partner. De vil ofte være tilbøjelige til at forsøge at berolige dig. Så du ender med at føle dig mere frustreret. Og alene med oplevelsen.

Tal hellere med nogen i dit netværk, en mentor eller coach, som bedre kan forholde sig objektivt til det, du fortæller om og give dig reel sparring.

Samtidig bliver du nødt til at mærke efter og/eller analysere:

Trives du?
Er det et job, du har lyst til at blive i?
Hvor længe kan du holde til det?

Derefter må du overveje, hvad du konkret vil gøre. Lægge en plan A, B og C.

 

Læs også:

Share This