Har du ikke lyst til at tage på arbejde?
- Har du ondt i maven om morgenen?
- Er du træt og uoplagt om aftenen efter en dag på jobbet?
- Er der for mange ting i hverdagen, der irriterer og frustrerer dig?
- Er der for langt imellem de gode dage, hvor du virkelig har brugt dig selv på den gode måde og gjort den forskel, der gør, at dit arbejde giver mening?
Så er det måske på tide, at du ser dig om efter et nyt job. Men inden du begynder at trawle jobannoncerne igennem på nettet, kan det være værd at bruge tid på at finde ud af, hvorfor du har det sådan.
Hvorfor har du ikke lyst til at tage på arbejde?
- Hvordan er relationen til din nærmeste leder?
- Hvordan fungerer samarbejdet med dine kolleger?
- Er du stolt af at arbejde i virksomheden?
- Kan du personligt stå inde for det, som I leverer til kunderne?
- Bruger du dine evner optimalt?
- Kommer dit potentiale i spil?
- Kan du se dig selv i virksomheden/organisationen om 2, 5 eller 10 år?
Hvis svaret på disse spørgsmål er overvejende negative, så befinder du dig ikke i en holdbar situation.
Men prøv at gå skridtet videre og spørg:
- Hvorfor er relationen til din chef ikke så god?
- Hvad er det, der gør, at samarbejdet med kollegerne ikke fungerer så godt?
- Hvorfor er du ikke stolt af at arbejde i virksomheden?
- Hvorfor kan du ikke stå inde for det, I leverer/producerer?
- Hvilke evner og kompetencer bruger du ikke, og er de vigtige for dig?
- Hvad er det for et potentiale, du har, der ikke kommer i spil?
- Hvorfor mener du ikke, at du har en fremtid i virksomheden/organisation?
Hvad kan du selv gøre?
- Hvad kan du selv gøre for at forbedre situationen?
- Hvad har du allerede gjort for at ændre eller påvirke situationen/relationen/produktet/organisationen?
- Hvilken effekt havde det, du gjorde?
Nogle mennesker er tilbøjelige til at mene, at det er alle de andre, der er noget galt med – chefen er en idiot og kollegerne er inkompetente – mens de kan have svært ved at se deres egen part i tingene.
Andre mangler selvtillid og er bange for at tage springet til et andet job, fordi “man ved, hvad man har, men ikke hvad man får”. Og nogle gange flytter nissen med.
Hvad tænker du?
Efter at have haft 25 chefer i 17 forskellige jobs i 15 forskellige virksomheder og have arbejdet professionelt med rekruttering, karriererådgivning, Human Resources og personlig udvikling i så mange år er jeg ikke i tvivl:
Livet er simpelthen for kort til at blive i det forkerte job!
Heldigvis var der kun et enkelt job, jeg var for hurtig til at sige ja til, og et enkelt jeg nåede at vokse ud af og sige op fra. Ligesom jeg har været med til at ansætte rigtigt mange mennesker, der passede godt til både jobs og virksomheder.
Derfor:
Hvis du har brug for konkrete værktøjer og sparring, så kan du med 1½ times jobkonsultation blive meget klogere på dig selv, dit præstationsmønster, dit potentiale, dine kompetencer og hvilket job, der passer bedste til dig.
Du kan altid begynde med at ringe og få et kvarters gratis prøvesamtale: 23934841 (på hverdage mellem 8.30-18.00).
Jeg glæder mig til at tale med dig og hjælpe dig videre. Til det job, der er rigtigt for dig.
Bedste hilsner
Ann C.
Læs også:
Overvejer du at sige op?
Overvejer du at blive selvstændig?
De 5 største fejl jobsøgende gør
5 grunde til, at du alligevel ikke skifter job
5 grunde til, at du ikke skal sige ja til det første, det bedste job