Tiderne skifter – og det gør jobsamtalens karakter også

Da jeg selv for over 30 år siden gjorde min debut på arbejdsmarkedet, var det via venner og bekendte. Jeg mødte op, vi fik en snak, og så havde jeg et job. Meget enkelt.

Derefter skulle jeg søge en elevplads og skrive en rigtig ansøgning. Det positive svar var, at jeg blev indkaldt til interview. At blive indkaldt har en klang af mødepligt, omtrent som at blive indkaldt til session, så jeg mødte naturligvis op. Her oplevede jeg for første gang et talstærkt ansættelsesudvalg og blev interviewet af en personalechef. (Dengang anede jeg ikke, at jeg selv  en dag skulle blive Human Resource Manager.)

Siden skrev jeg utallige ansøgninger og kom til mange meget forskellige jobsamtaler, oftest bare med den ansættende chef og en eller to mere, hvis stillingen krævede samarbejde med flere chefer. Succesraten i jobbet var i øvrigt direkte proportional med grundigheden i ansættelsesprocessen, og for mig har det klart været bedst, når der har været et vikarbureau, rekrutteringsfirma eller en headhunter inde over.

Fra 1999 begyndte jeg selv at arbejde professionelt med rekruttering; skrive stillingsopslag, læse CV’er og ansøgninger, udvælge de bedst egnede ansøgere og præsentere dem for kunden. Da jeg for nylig skulle hjælpe en kunde med at finde en ny generalsekretær til organisationen, blev nogle få udvalgte inviteret til samtale. Kandidaterne fik en case, som de skulle fremlægge, jeg interviewede dem indledningsvist, og så var det ellers ansættelsesudvalget og kandidaterne, der stillede spørgsmål til hinanden. På den måde mindede det om en eksamen.

I perioder imellem jobs deltog jeg på kurser og hørte foredrag om jobsøgning – med skiftende budskaber og mange gode tips. I Potentialefabrikken har jeg fået bekymrede henvendelser fra introverte, sensitive og impostor-ramte, der har det svært med at skulle sælge sig selv til jobsamtalen, så dette indlæg er til jer.

 

6 grunde til, at du IKKE skal sælge dig selv til jobsamtalen

Her er 6 grunde til, at du ikke skal sælge dig selv til jobsamtalen:

  1. Du har allerede vakt deres interesse 
  2. Det er ikke et salgsmøde
  3. Du skal uddybe, hvad du kan 
  4. I skal bare blive lidt klogere på hinanden
  5. I skal kun finde ud af, om I skal mødes igen
  6. Du skal have dig selv med i jobbet

 

Ad 1. Du har allerede vakt deres interesse med dit CV og din ansøgning

Når du er blevet inviteret til samtale, så er du allerede blevet udvalgt mellem mange andre, fordi de har vurderet, at du har en relevant profil og erfaringer i forhold til jobbet. Du er kommet igennem det første nåleøje, så vær glad for det og gå i gang med at forberede dig på jeres første møde.

Hvis du tvivler på dig selv og dine evner, så mind dig selv om, at de har udvalgt dig. Nu vil de gerne møde dig og finde ud af mere om dig.

 

Ad 2. Det er ikke et salgsmøde – nærmere en første date

At jobsamtalen er som et salgsmøde skal du bare glemme. Det er formodentlig en ekstrovert sælger, der har fundet på den sammenligning, fordi det passer for ham/hende at tænke på det som et salgsmøde. Ligesom der sikkert er en del NLP-folk, der vil hævde, at det handler om at overbevise andre om, at man er den helt rigtige til jobbet, fordi de selv tror på det.

Men hvis du er sensitiv, introvert og/eller begavet (øverste 10 %) er deres sandhed ikke sand for dig. Og deres metoder vil nok heller ikke komme til at virke for dig.

Prøv i stedet at tænke på jobsamtalen som en første date:
Ja, du må godt være lidt nervøs og have sommerfugle i maven.
Ja, du må gerne forberede dig på, hvad du skal sige og skrive et manuskript.
Ja, du må også godt undersøge, hvad du kan om dem (uden at overdrive og finde alle deres ømme punkter).

 

Ad 3. Du skal uddybe, hvad du kan og fremstå troværdig

Når de har inviteret dig til samtale (eller indkaldt dig til interview), så er det grundlæggende, fordi de går ud fra, at du har de rette kvalifikationer. Og det har du sikkert.

Derfor handler det første møde om at uddybe, eksemplificere og underbygge, hvad du kan, og hvordan du typisk griber opgaverne an. Så de ved lidt mere om, hvad du kan bidrage med hos dem.

Her handler det om at finde en balance imellem selvtillid og beskedenhed, så ingen af delene bliver overdrevet. Det er vigtigt, at du står ved dig selv og det, du kan. Og dermed virker troværdig.

Prøv at være så faktuel som muligt:
Hvad har du gjort?
Hvad har du erfaring med?
Hvordan løser du opgaver?
Hvilke resultater har du skabt/været med til at skabe?
Hvordan har du kunnet gøre en forskel?
Hvad er lykkedes for dig?

 

Ad 4. I skal bare blive lidt klogere på hinanden og tjekke kemien

Første jobsamtale er som første date, og begge parter er (forhåbentlig) åbne og nysgerrige. I skal finde ud af, om jeres første indtryk på skrift, også stemmer overens med jeres oplevelse, når I møder hinanden ansigt til ansigt. I skal tjekke, om kemien er god. Om I kan finde ud af at føre en samtale sammen. Og blive en smule klogere på hinanden.

Lad være med at bekymre dig så meget om, hvad de måske tænker om dig, hvad du får sagt eller glemmer at sige.

Prøv at være til stede:
Vær opmærksom på de andre til mødet.
Svar ærligt på deres spørgsmål.
Lyt til deres svar.
Fornem stemningen.
Mærk, hvordan du har det.

 

Ad 5. I skal kun finde ud af, om det giver mening at mødes igen

Når du er til den første jobsamtale, skal du ikke fokusere på, at du for alt i verden skal have jobbet. Det svarer til, at du på første date insisterer på, at nu skal I være kærester!

I er kun ved at undersøge, om der måske er basis for en gensidig relation. På sigt.

Derfor skal du ikke forsøge at fortælle ALT. Det er bedre at begrænse dig til det væsentligste, så der er tid til, at du også kan spørge dem om det, der er vigtigst for dig.

Lad også være med at tale så meget om dine tidligere arbejdsgivere, for det er som at tale om eks-kærester. De kan nemt få det indtryk, at du hellere vil blive i dit nuværende job, eller at du stadig hænger fast i fortiden.

Prøv hellere fokusere på den fremtid, I måske kan få sammen:
Hvad kunne være attraktivt, spændende eller interessant – for dig og for dem?
Hvilke værdier deler I?
Hvad har I til fælles?
Giver det mening for begge parter at mødes igen?

 

Ad 6. Du skal have dig selv med i jobbet og relationen

Alt for ofte prøver introverte at virke mere ekstroverte. Sensitive forsøger at virke robuste. Begavede ved ikke nødvendigvis selv, at de er det, men dem der gør, kan vælge at nedtone og underspille sig selv. Akkurat som jeg møder klienter, der excellerer i at gå på kompromis, please og tage alle mulige hensyn til deres partner.

De gør alt for at tilpasse sig. Vil gøre alt for at blive accepteret. Være vellidt.

De er parat til at give køb på sig selv. For at få jobbet. For at have en kæreste.

Men det holder ikke i længden. Og hvis det gør, er prisen uforholdsmæssig høj.

Prøv i stedet at være tro mod dig selv:
Vær ærlig.
Sig, hvad du mener.
Stå ved dine værdier.
Vær ved dig selv, som du er.

For du risikerer at få jobbet, og så er det alt for anstrengende hver dag at skulle spille skuespil. For ikke at tale om frygten for at blive afsløret.

 

Læs også:

Share This